Doorgaan naar hoofdcontent

KOOOEEEEKKKKKKIIIIIIIIEEEEEES

Ja ik weet het, ik begin straks nog op een foodie blog te lijken ipv een chronische whatever blog maar goed, eten is dan ook lekker! Experimenteren is fantastisch! En fodmappen is interessant. En dan soms vind je interessante recepten online, waarna je besluit zelf te experimenteren en een variant te maken. Maar don' no wurrie, me ole frends! Ik heb zat blogmateriaal komend die niet recepten zijn. Zoals het herintroduceren van spelt in mijn dieet... en gebroken tenen. Wat???? Ja echt. Later. Niet nu.

Dit recept is ongeveer. Als je het helemaal vegan wil maken, gebruik dan of gewoon wat meer harde kokosolie, of wat kokoscream. Vooral die laatste kan erg lekker zijn en je kan die gewoon goedkoop kopen bij je lokale supermarkt.

Goed, de hoeveelheden ga je lekker baseren op smaak en op de hoeveelheid koekjes die je wil maken, maar wees niet zuinig met de pindakaas als je een goede pindasmaak wil hebben, mmmmkay?

Nodig:
Pindakaas dus
Kokosolie
Suiker wat voor suiker je ook wil gebruiken (geen honing, je hebt iets nodig met een structuur) en in dit geval is zoetstof bv ook mogelijk.
Glutenvrije havermout
Ei (vegan instructie eerder in de blog)
Maiszetmeel
Als je het hebt eiwitpoeder van rijstproteine of hennepproteine, maar je kan ook gewoon wat meer maiszetmeel gebruiken of arrowroot als je dat hebt.

Gooi de ei in een grote kom en geef het een goede roer. Suiker erbij en opnieuw. Gooi op dit punt er wat proteinepoeder erin (gewoon eiwitpoeder kan trouwens ook) en maak het zo dik dat het bijna lijkt of muffinbakmix zegt maar. Dik maar niet te. Tijd om er pindakaas door te gaan lepelen. Proef tussendoor, of er meer bij moet of meer suiker eventueel ook. Lepel wat kokosolie in een bakje en magnetron tot het liquid is en gooi het bij de mix en roer tot alles lekker glimt. Geloof me je hebt de hardheid die het later brengt hard nodig als de koekjes afgekoeld zijn. 
Laatste 2 stappen. Gebruik de maiszetmeel (opnieuw als je al eerder gebruikte) om het echt goed dik te maken. Daarna doe je de havermout erbij en wees zeker niet zuinig. Roer het goed tot alles vermengd is. 

Neem een bakplaat of wat je oven gebruikt, met bakpapier en een gewone lepel. Maak met de lepel de koekjes en leg ze op het bakpapier. Halverwege de oven voorverwarmen. 190 voor een hetelucht is denk ik 180 voor elektrisch. Doe de koekjes erin voor 20 minuutjes. Check ze daarna even, als nog te zacht, paar minuten langer. 

En daar zijn ze dan, fodmapvrije koekjes, nom!! Oh en euh je kan ze ook eten als ontbijt, dompelen in wat amandelmelk of gewoon dat ernaast drinken, en ze smaken het lekkerst warm, dus verwarm ze even voor voor je ze eet! Het is niet nodig maar net even nog wat lekkerder. Bon apetit eet smakelijk!

Reacties

Populaire posts van deze blog

MCAS, de volgende stap in het proces

Hier komt eindelijk de volgende blog over mijn onderzoeken naar MCAS. Vorige week had ik een afspraak in het LUMC over MCAS bij een allergoloog. Vol goede moed ging ik er heen, al wist ik eerlijk gezegd niet hoe het ging lopen. Misschien had ik achteraf literatuur mee moeten nemen over MCAS maar goed het wordt arrogant gevonden wanneer je een dokter probeert te vertellen wat wat is, meestal gaan we er van uit dat ze alles weten.  Maar als er iets is wat meest van ons chronisch zieken weten is dat medici ook gewoon mensen zijn en we kunnen er niet vanuit gaan dat dokters perse alles weten. Weet je, met al die info die ze moeten weten kunnen ze wel eens dingen door elkaar halen, en heck met zoveel info die ze moeten weten zal er heus wel wat uit hun hoofd vallen, niet waar? Uiteindelijk was dat ook duidelijk in het gesprek. Hij en ik waren in een gesprek geraakt over MCAS waarin achteraf, na het gesprek helaas, duidelijk was dat hij het over een andere aandoening, mestcelaandoening h

Mast Cell Activation Syndrome, en waarom ik dit keer mijn hele onderzoeksproces ga bloggen

Ik zie er een beetje tegen op deze post te maken maar ik doe het toch, ongeacht de reactie van de wereld. Of eigenlijk meer van mijzelf. Ik voel me al vaak zo´n aanstelster, ik heb al zoveel aandoeningen, moet ik er nog perse meer hebben ook? Blijkbaar. Mogelijk. Mogelijk is dat mijn lot. Maar in dit geval hebben sommige van mijn aandoeningen met elkaar te maken en sluit het een het ander dus niet uit. Ik ga binnenkort naar een allergoloog/internist. Er is namelijk een grote kans dat ik iets heb dat Mast Cell Activation Syndrome heet. Een probleem met mijn mestcellen dus. Het is een variant op Mastocytosis, wat in Nederland bekend is geworden onder name van mestcelziekte. Waarom denk ik dit? Laat het me uitleggen. In de afgelopen 2 jaar ben ik in een zachte vaart in het begin, maar een toennemende vaart nu allergisch geworden, of intolerant, hoe je het ook wil noemen. Het begon met lactose, toen soja, daarna werd het alle gluten, lactosevrije melk, ik ging op het fodmapdieet, en toen

Update oa MCAS

Het is vandaag exact 3 maanden geleden dat ik voor het laatst geblogd heb, en al wist ik dat het een tijd terug was, is hoe lang geleden het is, toch best schokkend. Zeker omdat het gebrek aan bloggen puur was omdat ik er echt niet toe in staat was. Niet dat ik een superlange blog zal in kunnen tikken. Mijn lichaam is er totaal nog niet mee eens. Toch wil ik wel weer even updaten al is er niet echt veel goed nieuws. Heb ik al verteld dat ik ook gediagnosticeerd ben met OCD? Nee? Dat komt later wel. Als eerste dit; er zijn zoveel dingen die mee spelen in waarom ik mij zieker voelt dat er niet 1 duidelijke oorzaak aan te wijzen is maar meerderen. Er is de POTS, die absoluut niet tegen de warmte kan. Op warme dagen is het vechten om koel te blijven en niet black out te gaan terwijl je de moeite doet om te kunnen bewegen om te drinken en electrolyten en zout binnen te krijgen. De MCAS en alle buikklachten tellen ook nog eens mee. Fibromyalgie laat dan zien, hallo ik ben er ook nog. Maar