Doorgaan naar hoofdcontent

Hoeveel tenen heb ik nu dan?

Je las het al een beetje op mijn vorige blog. Ik had tenen gebroken. Met mijn voet op kussens in een enigszins aparte houding schrijf ik deze blog dan ook. Zoń 6 dagen later na het ongeluk.... Het is lachen en huilen tegelijkertijd. Het is een apart ongeluk enigzins maar doordat het zeer doet nog kan ik op sommige momenten er harder om lachen dan anderen. Het feit dat Barend zich er schuldig om voelt, alhoewel hij niets heeft om zich schuldig om te voelen, ongeluk is ongeluk, zorgt er voor dat ik het serieus behandel. Maar toch... kunnen we er wel om lachen.

Dinsdagochtend hadden we vroeg een afspraak met de dietist voor mijn fodmapdieet en na ons afspraak gingen we de deur uit, prepareerde we de rolstoel en ging ik er in zitten, mijn voeten ferm op de plateaus. Barend wou ons wegrijden maar ik zag dat de voordeur nog open stond en ik attendeerde hem er op. Hij draaide zich om om het dicht te doen, laatte mij los en.... had net als ik te laat door dat we op een licht heuveltje stonden.
Met in mijn ene hand een open fles water en in mijn ander mijn rugzak reed ik gestaag, vaart toenemend het heuveltje af.... richting een grote drempel met er achter prikkelbosjes. Dum dum dum! Meer spanning dan Game of Thrones.
In plaats van het slimme te doen en mijn spullen te laten vallen om met mijn handen de wielen te afremmen.... dacht ik het wel even snel met mijn voeten te kunnen doen in mijn haastige paniek. En toen reed een van de wielen over de tenen van een van mijn voeten heen. Au.

Na een jankbui nam de pijn in eerste instantie weer af, en gingen we richting de apotheek en naar huis. We hielden de voet hoog en voor een paar uur dachten we niet veel meer over na. Totdat het allemaal wel erg dik werd. Totdat het toch erg pijnlijk werd en mijn tenen er niet zo goed uit zag en alles raar aan voelde (soms voelde het alsof er een teen achter de ander zat, yuk!!). De volgende ochtend werd ik wakker en was 1 van de tenen blauw. Dokter gebeld en bevestigde, tenen gebroken. Aangezien ze er niet echt meer foto's van maken of iets doen dan je voet omhoog houden en rust houden op de teen, etc viel er weinig mee te doen. 
Dat deden we dus en we beten door de pijn heen. Ja we, aangezien meneer zich schuldig voelde, pijnde hij mee. Ongeacht dat hij niet alles kan zien en fouten menselijk zijn. Ik kreeg op mijn kop als ik niet genoeg rustte. 
Ook deden we af en toe verbinden indien nodig, vooral om de creepy gevoelens weg te halen van tenen die niet-teen dingen deden haha. Hij zei dat als het er raar uit ziet, we naar het ziekenhuis moesten.

Zondag waren we een film aan het kijken, Mad Max (die ik nu verdomme nog niet heb afgekeken), en toen viel het op dat mijn tenen weer raar voelde. Ik keek ernaar (niet moeilijk met een voet inde lucht haha) en 2 van mijn tenen zagen er niet meer echt uit alsof ze een teenvorm hadden. De zwelling was gezakt en ze gingen verschillende richtingen op, niet alleen recht omhoog. Rare krommingen een beetje.
Tum tum tuuuuuuuuuum ziekenhuis (dat reisgeld was voor Deadpool grrrrrr) om te horen dat ze alsnog niet echt iets konden doen. Stevige schoenen zodra ik maar iets deed van lopen als mogelijk en pijn zakt wel weer. Prima, pijn kan ik wel hebben, ben wat gewend.

Nu ja, op dit moment doen mijn tenen zeer, is die ene weer even wat blauwer en zwellingen zakken en komen weer omhoog en ik? Meuh, ik ga er wel mee om eigenlijk, ik bedoel ik vind het amusant soms, ik heb nooit wat gebroken en ik maak er grappen over (Ik gooi mijn toes up in the air en ik shake ze like I just don't care, is mijn motto als ze weer de lucht in gaan.), af en toe moet ik mij even verbijten en we volgen de motto van een stabiele paracematol spiegel (zit in mijn tramadol, is niet moeilijk te doen). 

Ik denk dat ik Barend niet kan overtuigen dat hij zich minder schuldig moet voelen, het is niet in zijn aard, maar ik kan hem wel de humor van dingen laten inzien. Want kom op, het is wel een bizar grappig ongeluk vind je ook niet? Ja dat dacht ik zelf dus ook. Dus ik en mijn tenen zwaaien naar je en groeten je, wuivend... in de lucht! Laat geen prikkelbosjes je in weg staan als je ergens naar toe beweegt! Ennuh rem je zelf niet met je voeten, zelfs niet metaforisch.

Reacties

Populaire posts van deze blog

MCAS, de volgende stap in het proces

Hier komt eindelijk de volgende blog over mijn onderzoeken naar MCAS. Vorige week had ik een afspraak in het LUMC over MCAS bij een allergoloog. Vol goede moed ging ik er heen, al wist ik eerlijk gezegd niet hoe het ging lopen. Misschien had ik achteraf literatuur mee moeten nemen over MCAS maar goed het wordt arrogant gevonden wanneer je een dokter probeert te vertellen wat wat is, meestal gaan we er van uit dat ze alles weten.  Maar als er iets is wat meest van ons chronisch zieken weten is dat medici ook gewoon mensen zijn en we kunnen er niet vanuit gaan dat dokters perse alles weten. Weet je, met al die info die ze moeten weten kunnen ze wel eens dingen door elkaar halen, en heck met zoveel info die ze moeten weten zal er heus wel wat uit hun hoofd vallen, niet waar? Uiteindelijk was dat ook duidelijk in het gesprek. Hij en ik waren in een gesprek geraakt over MCAS waarin achteraf, na het gesprek helaas, duidelijk was dat hij het over een andere aandoening, mestcelaandoening h

Mast Cell Activation Syndrome, en waarom ik dit keer mijn hele onderzoeksproces ga bloggen

Ik zie er een beetje tegen op deze post te maken maar ik doe het toch, ongeacht de reactie van de wereld. Of eigenlijk meer van mijzelf. Ik voel me al vaak zo´n aanstelster, ik heb al zoveel aandoeningen, moet ik er nog perse meer hebben ook? Blijkbaar. Mogelijk. Mogelijk is dat mijn lot. Maar in dit geval hebben sommige van mijn aandoeningen met elkaar te maken en sluit het een het ander dus niet uit. Ik ga binnenkort naar een allergoloog/internist. Er is namelijk een grote kans dat ik iets heb dat Mast Cell Activation Syndrome heet. Een probleem met mijn mestcellen dus. Het is een variant op Mastocytosis, wat in Nederland bekend is geworden onder name van mestcelziekte. Waarom denk ik dit? Laat het me uitleggen. In de afgelopen 2 jaar ben ik in een zachte vaart in het begin, maar een toennemende vaart nu allergisch geworden, of intolerant, hoe je het ook wil noemen. Het begon met lactose, toen soja, daarna werd het alle gluten, lactosevrije melk, ik ging op het fodmapdieet, en toen

Update oa MCAS

Het is vandaag exact 3 maanden geleden dat ik voor het laatst geblogd heb, en al wist ik dat het een tijd terug was, is hoe lang geleden het is, toch best schokkend. Zeker omdat het gebrek aan bloggen puur was omdat ik er echt niet toe in staat was. Niet dat ik een superlange blog zal in kunnen tikken. Mijn lichaam is er totaal nog niet mee eens. Toch wil ik wel weer even updaten al is er niet echt veel goed nieuws. Heb ik al verteld dat ik ook gediagnosticeerd ben met OCD? Nee? Dat komt later wel. Als eerste dit; er zijn zoveel dingen die mee spelen in waarom ik mij zieker voelt dat er niet 1 duidelijke oorzaak aan te wijzen is maar meerderen. Er is de POTS, die absoluut niet tegen de warmte kan. Op warme dagen is het vechten om koel te blijven en niet black out te gaan terwijl je de moeite doet om te kunnen bewegen om te drinken en electrolyten en zout binnen te krijgen. De MCAS en alle buikklachten tellen ook nog eens mee. Fibromyalgie laat dan zien, hallo ik ben er ook nog. Maar