Doorgaan naar hoofdcontent

Zero waste chronicles: Waar te beginnen

Het moeilijkste aan een Zero Waste avontuur lijkt in eerste instantie voor velen te zijn: Waar ga ik of gaan wij beginnen? Uiteindelijk valt dat begin eigenlijk wel mee. Kleine stapjes zijn namelijk grote stapjes. Maar voor ik begin zal ik eigenlijk de 5 belangrijkste principes van Zero Waste bespreken, ook wel de 5 R's genoemd. Deze zijn: 

Refuse, Reduce, Reuse, Recycle, Rot.

Ja in die volgorde dus. Weigeren is eigenlijk heel belangrijk. Hoe vaak krijgen we niet allerlei plastic dingen en wat niet meer aangeboden waar we gewoon niets mee kunnen en ongelooflijk zwaar op de natuur wegen? Plastic tasjes, rietjes, tig miljoen zakjes aan sausjes wanneer je even een burger grijp noem maar op. Nu drink ik zelf geen koffie, maar kijk eens hoeveel materiaal dat aan weggooi spullen is. Wat heb je daarvan daadwerkelijk nodig? Sommige mensen nemen hun eigen beker mee, en ik becomplimenteer hen enorm, maar snap dat niet iedereen dat durft. Maar als je al alles wat je niet nodig hebt aan plastic kan weigeren, zijn we al ver. Tasjes en rietjes doen bijvoorbeeld enorm veel schade aan, en meeste mensen hebben het niet nodig. Neem dus zelf herbruikbare tassen mee. 
Dan hebben we verminderen. Wijst op zich. Consuminderen is namelijk erg hip, maar je kan ook verminderen in dingen als, voorverpakte dingen kopen. Kijk of je dit echt nodig heb. Verminder je online bestellingen als je als chronisch zieke in de positie ben dat te doen (Ik ben zelf ook niet altijd in de positie dat te doen), want in de winkel kopen betekend beduidend minder verpakkingsmateriaal. Ga je kasten door, kijk wat je nodig hebt en wat je eigenlijk niet gebruikt in huis, en denk er aan om eens wat aan de kringloop bv te schenken.
Hergebruiken, wijst op zich maar heeft ook een interessantere kant. Hergebruiken wijst bv op dingen als herbruikbare tassen, plastis flesjes vervangen door herbruikbare dingen en zelf je drinken mee nemen. Bidons bv, of stainless steel dingen als je helemaal plastic vrij wilt gaan. Wat herbruiken ook betekend, is dat je kijkt naar dingen die binnen komen met andere ogen. Kan ik dingen herbruiken met een ander doel? Zo herbruik ik dingen om bv mijn hobby dingen in op te bergen, of vind ik zelf soms dingen waar ik echt mee kan kunsten zelf, om maar wat te noemen. Ik ben nog niet erg goed in dit gedeelte, maar ik ben zelf ook nog lerende.
Recycling, wijst op zich. Recycle wat je kan. Plastic, papier, noem maar wat. 
Rot, betekend dus, compost creeren! Compost is niet iets waar iedereen zich in de positie voor vind. Je hebt bv geen plek om het neer te zetten, of geen balkon of tuin, geen planten die het kunnen gebruiken. Maar misschien ken je iemand die jouw compost wel kan gebruiken, of zou je kunnen composteren voor een gezamenlijke tuin of groene plekken in de omgeving? Het is de moeite waard om naar te kijken. 

Hou er rekening mee, dat alles wat je doet binnen jouw mogelijkheden moet passen. Als je iets niet kan doen, voel je vooral niet schuldig. Focus op wat je wel kan ipv niet kan, want alle beetjes maken een verschil. En met die woorden, begin ik met mijn tips om een start te maken met Afval Verminderen!

  • Deze tip hoor je niet veel maar werkt hier goed. Doortrekken van de wc, en handen wassen verspillen best veel water maar zijn beiden noodzakelijk. Ik heb bij 1 wastafel die ik het vaakst gebruikt de zwanenhals verwijderd en een paar sokken in de rioolafvoer in de muur gestopt tegen eventuele geuren. Onder de wastafel staat nu dus een emmer. Ik vang dit water op en gebruik het regelmatig om de toilet mee te spoelen voor non-heavy-duty stuff. Het is even wennen, en opletten op hoe vol de emmer komt, maar het zal ook schelen op de waterrekening.
  • Sommige mensen zweren vanwege waterverspilling ook bij de Navy-shower. Dit werkt niet goed voor mij, ik douche nooit alleen vanwege mijn beperkingen en de hulp die ik nodig heb en bespaar op die manier. Maar een navy shower is dat je het water uit zet en niet door laat lopen terwijl je je haar of lichaam aan het inzepen bent.
  • Moet die verwarming echt perse hoger? Is een extra trui of een lekker warm dekentje niet genoeg? 
  • Staan de lichten altijd uit in de kamers waar je op dat moment niet bent? Veel mensen laten onbewust veel lichten overal aan staan en verspillen ongelooflijk veel energie daarmee, waar de natuur natuurlijk ook niet blij van wordt.
  • Onnodig dingen in de stopcontact laten zitten, trekt in sommige gevallen veel energie. Wanneer je je telefoon bv niet oplaad maar de stekker in de stopcontact laat verbruikt het toch veel energie. Net zoals dingen als tablets, laptops, tvs etc op standby laten staan. Zet ze ´s nachts in ieder geval uit als dat kan.
  • Wat voor toiletpapier gebruik je? Denk er eens over na om te overstappen naar gerecycled toiletpapier. Ze zijn vaak net zo zacht voor de billen, net zo duur of goedkoper soms dan gewoon toiletpapier, en zijn gewoon beter omdat ze dus een manier gevonden om oud papier als kranten ed efficient te recyclen en minder belastend zijn op de natuur. Wij gebruiken bv drie laags, en het werkt prima. 
  • Personen met vagina´s (Laten we alsjeblieft niet blijven vergeten dat transgender mannen ook kunnen menstrueren), heb je al eens nagedacht over hoe veel afval ongesteld zijn produceert? Best veel, he. En dat elke maand! Heb je er al over nagedacht om over te gaan op een menstruatiecup, of recyclebaar maandverband? Ik heb zelf een cup geprobeert, helaas is dat met mijn beperkingen voor mij niet in te brengen, en nu ben ik overgestapt naar recyclebaar maandverband, wasbaar dus. Ze zijn van stof, en dus ook vaak fijner voor je gevoelige delen daar beneden dan al die plastic stuff. En ze komen ook nog in leuke kleurtjes ook! Het is even een aankoop, lijkt het, in vergelijking met gewoon maandverband, maar vergeet niet dat je hier dus enorm lang mee doet. Je bespaart er uiteindelijk zo enorm veel geld mee. En als je besteld van bv een merk als Ecofemme, dan werken ze met een pad for a pad principe. Je stuurt dus ook herbruikbaar maandverband naar een meisje of vrouw in India die het hard kan gebruiken en geen geld voor heeft.
  • Tandenborstels, zeep, shampoo. Tandenborsteld worden zo goed als niet afgebroken en doen veel schade aan. Er bestaan sinds kort bamboo tandenborstels. Ze zijn in dit geval wel duurder, dus dit is een van die dingen dat je dan wel iets moet inleveren financieel. De borstelharen zijn vaak niet composteerbaar maar de rest dus wel. Zeep en Shampoo komen vaak in plastic flessen enzo. Er zijn dus ook huidvriendelijke en natuurvriendelijkere zeep oplossingen, en er bestaan ook shampoobars. Ik kom hier nog op terug, ik heb pas zo´n bar gehaald dus ik moet nog testen wat mijn mening is. Zeep is ook een kwestie van uitproberen, zeker als je een gevoelige huid heb. Ook hier heb ik een biologische oplossing als een paar blokken zeep gehaald en zal ook testen wat het effect is voor mij.
  • Kijk in de winkel naar verpakkingen, kijk wat anders kan, of er beter en efficientere verpakkingsoplossingen zijn. Kan je je groenten en fruit bv op de markt halen of laten halen waar ze het niet verpakken? Sommigen wonen misschien in de buurt waar ze je bulk laten kopen, en je zelf dus je potten mee kan nemen. Het is de moeite waard eens te spitten als dit mogelijk is voor jou.
  • Koop bewuster, gooi minder eten weg. Vries dingen sneller in. Verspil dus minder. Je kan veel meer eten nog ergens anders voor gebruiken bv, dus kijk hoe je efficienter met je voedsel om kan gaan. Wist je bv dat je van veel groentenoverblijfselen die we normaal tijdens voorbereiden weggooien een lekkere groentenbouillon zelf kunnen maken? Denk over de opties na. Het verspillen van voedsel is een groot epidemisch probleem in de westerse wereld, terwijl andere mensen verhongeren. Het is iets de moeite waard om aan te pakken. Ik koop vaak afgeprijste dingen wanneer het kan omdat dat dus helpt en dingen bv ook in te vriezen vallen bv. En het scheelt geld. 
  • Moet je hier echt papier voor gebruiken? Dat is een goede vraag om jezelf te stellen. Als schrijver en veleerd hobbyer gebruik ik veel papier zelf, maar wanneer ik kan probeer ik dingen niet papier te laten kosten. Zo is mijn agenda bv online, gebruik ik apps, stuur ik herinneringsmailtjes etc. Het scheelt uiteindelijk enorm veel gemaakte troep. En alle beetjes helpen.
  • Die vraag kan je ook stellen bij keukenpapier. Moet je hier echt papier voor gebruiken? Een stapel wasbare schoonmaakdoekjes is hardstikke goedkoop en gaat hardstikke lang mee. Mensen vergeten vaak de simpliciteit van gewone schoonmaakdoekjes, maar ze maken ook vaak veel beter schoon dan keukenpapier en ze komen in verschillende maten en materialen, voor elke klus opties dus!

Dit zijn voor nu mijn tips, ik hoop dat je er wat mee kan. En zoals ik zei, als je dit ook wil doen, minder afval produceren; denk dan vooral aan wat je wel kan, en niet wat je niet kan. Het gaat erom dat je het probeert en iets verandert. Je hoeft echt niet perfect te zijn, echt niet. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

MCAS, de volgende stap in het proces

Hier komt eindelijk de volgende blog over mijn onderzoeken naar MCAS. Vorige week had ik een afspraak in het LUMC over MCAS bij een allergoloog. Vol goede moed ging ik er heen, al wist ik eerlijk gezegd niet hoe het ging lopen. Misschien had ik achteraf literatuur mee moeten nemen over MCAS maar goed het wordt arrogant gevonden wanneer je een dokter probeert te vertellen wat wat is, meestal gaan we er van uit dat ze alles weten.  Maar als er iets is wat meest van ons chronisch zieken weten is dat medici ook gewoon mensen zijn en we kunnen er niet vanuit gaan dat dokters perse alles weten. Weet je, met al die info die ze moeten weten kunnen ze wel eens dingen door elkaar halen, en heck met zoveel info die ze moeten weten zal er heus wel wat uit hun hoofd vallen, niet waar? Uiteindelijk was dat ook duidelijk in het gesprek. Hij en ik waren in een gesprek geraakt over MCAS waarin achteraf, na het gesprek helaas, duidelijk was dat hij het over een andere aandoening, mestcelaandoening h

Mast Cell Activation Syndrome, en waarom ik dit keer mijn hele onderzoeksproces ga bloggen

Ik zie er een beetje tegen op deze post te maken maar ik doe het toch, ongeacht de reactie van de wereld. Of eigenlijk meer van mijzelf. Ik voel me al vaak zo´n aanstelster, ik heb al zoveel aandoeningen, moet ik er nog perse meer hebben ook? Blijkbaar. Mogelijk. Mogelijk is dat mijn lot. Maar in dit geval hebben sommige van mijn aandoeningen met elkaar te maken en sluit het een het ander dus niet uit. Ik ga binnenkort naar een allergoloog/internist. Er is namelijk een grote kans dat ik iets heb dat Mast Cell Activation Syndrome heet. Een probleem met mijn mestcellen dus. Het is een variant op Mastocytosis, wat in Nederland bekend is geworden onder name van mestcelziekte. Waarom denk ik dit? Laat het me uitleggen. In de afgelopen 2 jaar ben ik in een zachte vaart in het begin, maar een toennemende vaart nu allergisch geworden, of intolerant, hoe je het ook wil noemen. Het begon met lactose, toen soja, daarna werd het alle gluten, lactosevrije melk, ik ging op het fodmapdieet, en toen

Update oa MCAS

Het is vandaag exact 3 maanden geleden dat ik voor het laatst geblogd heb, en al wist ik dat het een tijd terug was, is hoe lang geleden het is, toch best schokkend. Zeker omdat het gebrek aan bloggen puur was omdat ik er echt niet toe in staat was. Niet dat ik een superlange blog zal in kunnen tikken. Mijn lichaam is er totaal nog niet mee eens. Toch wil ik wel weer even updaten al is er niet echt veel goed nieuws. Heb ik al verteld dat ik ook gediagnosticeerd ben met OCD? Nee? Dat komt later wel. Als eerste dit; er zijn zoveel dingen die mee spelen in waarom ik mij zieker voelt dat er niet 1 duidelijke oorzaak aan te wijzen is maar meerderen. Er is de POTS, die absoluut niet tegen de warmte kan. Op warme dagen is het vechten om koel te blijven en niet black out te gaan terwijl je de moeite doet om te kunnen bewegen om te drinken en electrolyten en zout binnen te krijgen. De MCAS en alle buikklachten tellen ook nog eens mee. Fibromyalgie laat dan zien, hallo ik ben er ook nog. Maar