Doorgaan naar hoofdcontent

Vanuit een ander perspectief

Ik zit op dit moment heerlijk op vakantie in Zeist, in mijn schoonouders huis. Ik pak mijn rust en doe gewoon mijn dingetjes. Af en toe moet ik mij flink op de rem trappen omdat ik teveel wil. Andere bedden, veel trappen moeten lopen en dat soort dingen voel ik natuurlijk ook best. Giethoorn en Veluwemeer hebben we moeten laten schieten. Giethoorn vanwege onverwachte andere kosten die helaas gebeuren wanneer je gewoonweg in de armoedegrens leeft, Veluwemeer vanwege het feit dat ik fysiek het niet zou kunnen opbrengen in hoe uiteindelijk de huisjes waren. De matrassen dun, de onderstellen houten planken. Banken allemaal gemaakt van houten planken. Geen enkel vorm van comfort zoals we vanuit gaan. Helaas gaat dat gewoon niet. Dat is niet wat mijn lichaam aan kan.

En dan brengt mij tot het volgende punt. Hier in Zeist maar voor Zeist valt me al iets op wat me niet tegenstaat, wanneer mensen 2 standpunten innemen:
1. Ik ben zieker dan jou, want
2. Ik weet het beter dan jou, want.
Het frustreert mij tot het punt van echte boosheid soms. Wat kunnen sommige chronische zieken zo lelijk met elkaar omgaan.

Het lijkt wel een wedstrijd soms om te vergelijken wie meer gedaan heeft, meer onderzoeken doet, en ik weet niet allemaal wat. Ik kan er echt niet tegen. Want laat we je nu wel duidelijk vertellen: Het is geen wedstrijd. Het was nooit wedstrijd en zal nooit een wedstrijd worden want elke chronische zieke is niet hetzelfde.

Ik bedoel die pinterest quote van: Je weet pas was vermoeidheid is als je moet bijkomen van het douchten. Alleen die al, wat een knudde. Ik ben al voor klagen hoor, het mag best even uit je systeem als iets kut is. Ik ben ook voor elkaar adviezen geven vanuit ervaring zonder iets op te dringen en luisteren naar de ander wat hij of zij zegt. Ik ben voor elkaar helpen, en ervaringen delen. Ik ben voor rauwe emoties die er uit mag. Maar niet ten koste van een ander.

Want de ene zieke is de ander niet. Niet alleen in hoe hij of zij met dingen omgaat maar vooral vanwege hoe hij of zij met de ziekte om moet gaan. Want de ziektes zijn anders. We hebben vaak verschillende diagnoses en co-diagnoses, en die hebben vaak hun eigen behandelingen. We hebben daarnaast onze eigen manieren om info te verzamelen over onze aandoeningen en daardoor een goede eigen manier van aanpak te nemen.

En wat vooral. We zijn anders emotioneel. We zijn anders kwetsbaar. Wat de een kan, kan de ander niet en dat moeten we leren begrijpen. Onze lichamen zijn unieke wezens en behandel ze dan ook zo. Daarom zal ik een groot fuck you geven aan alle mensen die denken dat ik op de manier zoals ik dingen doe niet mijn best doe, en vooral wanneer ze denken dat ik niet over het algemeen weet wat mij lichaam nodig heeft of er aan werkt om te weten. Je bent mij niet, en verander mij ook niet in iemand wie ik niet ben.

Ik ben een tevreden mens, ja ik heb het moeilijk maar ik ben een tevreden mens. Het is jammer van die andere vakanties maar ik heb het nu heerlijk naar mijn zin gehad in Zeist en dingen kunnen doen al waren het minder dingen dan ik wou, ik moet mijn grenzen nu eenmaal kennen. Ik heb het nodig even om ergens anders te zijn af en toe, er even lekker uit. Ik ben wel van vakanties en uitstapjes en dingen beleven, maar het moet vanaf nu wel op mijn manier. Hey, er rijden zat nachttreinen met slaapcoupes naar plekken zodat ik kan rusten en al die dingen. Ik maak me geen zorgen, ik kan de wereld wel zien.

Ik hoop dat jullie de wereld ook kunnen zien. En vooral dan hoe eerlijk anders alles is, zelfs enkel mens. Heb respect voor elkaar en leef met begrip. Begrijp wat een ander anders maak, en kijk zonder oordeel. Dat is hoe we moeten leven. Want elke chronische ziekte is zwaar, en elke komt met een groot stigma en een set aanpassingen. Een beetje begrip richting elkaar brengt de halve wereld bij elkaar. En als we support voelen, minder alleen, word ons kracht dit te doen sterker!

Ik heb respect voor hoe al jullie het doen, al jullie sterke mensen met hun voeten ferm op de grond of plat in bed, of wat dan ook. Jullie zijn bikkels. En ik had geen paar dagen vakantie nodig om dat te kunnen vertellen. Wow! Goed man!

Reacties

Populaire posts van deze blog

MCAS, de volgende stap in het proces

Hier komt eindelijk de volgende blog over mijn onderzoeken naar MCAS. Vorige week had ik een afspraak in het LUMC over MCAS bij een allergoloog. Vol goede moed ging ik er heen, al wist ik eerlijk gezegd niet hoe het ging lopen. Misschien had ik achteraf literatuur mee moeten nemen over MCAS maar goed het wordt arrogant gevonden wanneer je een dokter probeert te vertellen wat wat is, meestal gaan we er van uit dat ze alles weten.  Maar als er iets is wat meest van ons chronisch zieken weten is dat medici ook gewoon mensen zijn en we kunnen er niet vanuit gaan dat dokters perse alles weten. Weet je, met al die info die ze moeten weten kunnen ze wel eens dingen door elkaar halen, en heck met zoveel info die ze moeten weten zal er heus wel wat uit hun hoofd vallen, niet waar? Uiteindelijk was dat ook duidelijk in het gesprek. Hij en ik waren in een gesprek geraakt over MCAS waarin achteraf, na het gesprek helaas, duidelijk was dat hij het over een andere aandoening, mestcelaandoening h

Mast Cell Activation Syndrome, en waarom ik dit keer mijn hele onderzoeksproces ga bloggen

Ik zie er een beetje tegen op deze post te maken maar ik doe het toch, ongeacht de reactie van de wereld. Of eigenlijk meer van mijzelf. Ik voel me al vaak zo´n aanstelster, ik heb al zoveel aandoeningen, moet ik er nog perse meer hebben ook? Blijkbaar. Mogelijk. Mogelijk is dat mijn lot. Maar in dit geval hebben sommige van mijn aandoeningen met elkaar te maken en sluit het een het ander dus niet uit. Ik ga binnenkort naar een allergoloog/internist. Er is namelijk een grote kans dat ik iets heb dat Mast Cell Activation Syndrome heet. Een probleem met mijn mestcellen dus. Het is een variant op Mastocytosis, wat in Nederland bekend is geworden onder name van mestcelziekte. Waarom denk ik dit? Laat het me uitleggen. In de afgelopen 2 jaar ben ik in een zachte vaart in het begin, maar een toennemende vaart nu allergisch geworden, of intolerant, hoe je het ook wil noemen. Het begon met lactose, toen soja, daarna werd het alle gluten, lactosevrije melk, ik ging op het fodmapdieet, en toen

Update oa MCAS

Het is vandaag exact 3 maanden geleden dat ik voor het laatst geblogd heb, en al wist ik dat het een tijd terug was, is hoe lang geleden het is, toch best schokkend. Zeker omdat het gebrek aan bloggen puur was omdat ik er echt niet toe in staat was. Niet dat ik een superlange blog zal in kunnen tikken. Mijn lichaam is er totaal nog niet mee eens. Toch wil ik wel weer even updaten al is er niet echt veel goed nieuws. Heb ik al verteld dat ik ook gediagnosticeerd ben met OCD? Nee? Dat komt later wel. Als eerste dit; er zijn zoveel dingen die mee spelen in waarom ik mij zieker voelt dat er niet 1 duidelijke oorzaak aan te wijzen is maar meerderen. Er is de POTS, die absoluut niet tegen de warmte kan. Op warme dagen is het vechten om koel te blijven en niet black out te gaan terwijl je de moeite doet om te kunnen bewegen om te drinken en electrolyten en zout binnen te krijgen. De MCAS en alle buikklachten tellen ook nog eens mee. Fibromyalgie laat dan zien, hallo ik ben er ook nog. Maar