Doorgaan naar hoofdcontent

Soms doen we een stapje naar voren, soms doen we een stapje terug


Terwijl ik hier zit met een hoofdpijn die besloot met vriendjes samen mijn hoofd te terroriseren, en met aangezichtspijn en kaakpijn, komt het besef dat mij de laatste weken eigenlijk al veel bezig hield, weer keihard aan, enorm keihard aan. Soms maak je met een chronische aandoening stapjes naar voren en gaan dingen beter, maar vaker dan je lief hebt is het niet stilstand maar achteruitgang waar je weer mee te maken krijgt en achteruitgang is exact dat wat nu fysiek met mij aan het gebeuren is, jammer genoeg, helaas pindakaas en al dat soort zinnen.

Griep heeft er zijn indruk op achtergelaten natuurlijk en was deel van de tijd dat ik de achteruitgang aan het merken was. Griep is meestal namelijk niet een paar dagen en weer over ding voor mij. Het blijft weken rondhangen gerust, zeurend op de achtergrond voor en na de grote griep periode, zelfde voor verkoudheden ook. Het kan daarna ook gerust weer de kop op steken. Maar de griep alleen, dat was het niet.

Wat het dan wel is, dat weet ik zelf niet zo zeker. Wanneer je meerdere chronische aandoeningen hebt is het soms lastig vast te stellen welke aandoening de grote boosdoener is. Nu is de fibromyalgie als het om klachten gaat bv redelijk naar de achtergrond verdwenen in vergelijking met de soms veel heftigere klachten van de ME en van de POTS, maar het is meer dan mijn lief is duidelijk dat zij absoluut niet uit de mix is verdwenen. De pijn in mijn onderlichaam als ik te lang heb gestaan of gezeten, of gelopen wanneer ik pogingen doe toe is niet benoembaar, en ik kan gerust regelmatig niet makkelijk lopen door pijn of nog steeds moeilijk van positie veranderen.

Ja het is nog steeds zeker daar, en zo is de ME, de vermoeidheid fysiek en vooral cognitief zijn geen grote vrienden van mij. Wakker worden, zo uitgeput dat de slaap achter je ogen brandt terwijl je prima hebt geslapen. De cognitieve klachten die zo uitgebreid zijn, en al die andere klachten waar ik gerust meer dan 1 blogpost over kan wijden. Mijn aangezichtspijnen? Blijkbaar duidelijke ME. Zodra ik ook maar een stap te ver gaat, dan duurt de herstel vaak zo ontzettend lang en dan duurt het dagen als niet weken om te herstellen.

Ik kom al niet veel meer het bed uit. Ik breng zelfs op de betere dagen vaak nog wel meer dan 20 uur in dat bed door, en dat is een verschrikkelijke realisatie. Een moment naar een winkel gaan om boodschappen doen kan al een leuk moment worden enkel omdat je er even uit ben en onder de mensen ben en ik voel me door de ME zo vaak zo ontzettend opgesloten.

Toch is het de POTS die denk ik het meeste problemen geeft en het is denk ik de POTS die achter mijn achteruitgang zit. Duizeligheid is namelijk een enorm groot probleem geworden en ik kan vaker en vaker niet meer zo lang zitten als dat ik zou willen. Ik probeer het wel maar ik moet na een half uurtje al snel weer gaan liggen en rusten voor ik het opnieuw probeer, en continu zo cirkelen is enorm vermoeiend vanuit zichzelf. Als ik voor langere perioden ga zitten wordt ik beloond met bijna flauwvallen of vlekken voor mijn ogen en vaak de onmogelijkheid om uberhaupt veel te doen voor de rest van de dag. Cognitief ben ik dan helemaal weinig waard want die verkeerde manieren dat mijn bloed stroomt heeft dan te lang effect gehad op de hersenen.

Daarnaast is de POTS enorm gevoelig voor stress, en iedereen heeft stress in zijn leven maar ik ben zelf ook enorm stressgevoelig, want ik kan gerust van een mug een olifant maken. Ik ben Borderline, weet je, dat is wat we doen. Maar ook het hebben van POTS geeft mij stress, ik ben als de dood om flauw te vallen bv, ik kan niet tegen zo´n verlies van controle. Om maar een voorbeeld te noemen. Vaak wordt ik vaak ook door de POTS moeilijk wakker en zijn de ochtend vaak om het nog mild te zeggen erg vervelend voor mij, en dat is het erg mild zeggen. Het zuigt gewoon.

Dus ik was dus met mijn dokter begonnen aan nieuwe medicatie, die speciaal met de duizeligheid zou moeten kunnen helpen. Op dit moment zijn we in de opbouwfase, en voor een moment dacht ik al wel dat ik meer kon zitten, al was het niet veel meer, elk beetje helpt. Ik denk dat het ook klopt, maar het medicijn heeft ook zijn nadeel die al wel duidelijk lijkt te worden sinds ik het gestart ben en sinds de ophoging, maar dit kan nog zakken hoor. Van dit medicijn moet je namelijk veeeeeeeel naar het toilet. Ga natuurlijk niet in detail treden, laten we open zijn maar wel in de grenzen van wat ik fijn vind. Nu ben ik gewend aan het veel zitten op het toilet, daar ik PDS hebt en veel voedselallergien/intoleranties. Maar zoals dit, ervaar ik toch niet zo vaak meer en word ik niet erg blij van, want weet je, veel van dat, vermoeid ontzettend veel. Het put je volledig uit, daar komt de ME weer. Bijhoorlijk lastig dus want als je uitgeput bent, kan je natuurlijk ook niet zoveel meer doen. En ook niet als je niet ergens durft te zijn zonder toilet in de buurt. En zo gaan we door.

Ik geef de hoop niet op natuurlijk, de bijwerkingen kunnen zakken en de medicatie is nog niet op zijn volle hoogte. Ik zou zo graag nog wat leuke dingen willen doen voor het eind van het jaar en dus gaan we er van uit dat de medicijnen gewoon gaan werken. Dus ik ben erg hoopvol, maar eerlijk. Op dit moment ga ik achteruit, maar ik hoop nog altijd op vooruitgang. En trouwens mijn god, ik zie er nu ook vaak echt uit alsof ik ziek ben, ik begin mij steeds minder Onzichtbaar ziek, maar meer mijn god dat mens ziet er oud uit ziek te voelen en ik wordt er niet blij van. Ik zou er bijna over na denken om toch maar weer make up te gebruiken, bijna haha.

Maar goed, dat is genoeg voor nu. Er komen binennkort nog de beloofde blogposts aan en nog eentje. Ik wil wat dieper in gaan over wat ME nu voor mij betekend, en waarom ik ME zo noemt en niet CVS, ik wil nog een blog schrijven over mishandeling bij zorgafhankelijke mensen door hun zorgdragers om daar licht op te werpen (ik heb dat zelf niet ervaren, maar mensen met aandoeningen die hun afhankelijk maken van anderen behoren tot de grootste stille groep mishandelde mensen ook in huiselijk geweld en ik ben er gepassioneerd over dat daar meer aandacht aan besteed moet worden), daarnaast wil ik ook nog beter gaan uitleggen wat POTS nu echt is (zo lees ik dat soms mensen denken dat het hetzelfde is als dysautonomie, terwijl het enkel een vorm van is). Genoeg om over te schrijven dus, en dan ga ik ook binnenkort naar het ziekenhuis om te starten met mijn MCAS testen.

In ieder geval fijn weekend iedereen! Geniet van de zon wanneer hij komt kijken, en van het herfstweer die altijd weer lekker verfrissend kan werken. Tot de volgende blog, en hou je sterk.

Reacties

Populaire posts van deze blog

MCAS, de volgende stap in het proces

Hier komt eindelijk de volgende blog over mijn onderzoeken naar MCAS. Vorige week had ik een afspraak in het LUMC over MCAS bij een allergoloog. Vol goede moed ging ik er heen, al wist ik eerlijk gezegd niet hoe het ging lopen. Misschien had ik achteraf literatuur mee moeten nemen over MCAS maar goed het wordt arrogant gevonden wanneer je een dokter probeert te vertellen wat wat is, meestal gaan we er van uit dat ze alles weten.  Maar als er iets is wat meest van ons chronisch zieken weten is dat medici ook gewoon mensen zijn en we kunnen er niet vanuit gaan dat dokters perse alles weten. Weet je, met al die info die ze moeten weten kunnen ze wel eens dingen door elkaar halen, en heck met zoveel info die ze moeten weten zal er heus wel wat uit hun hoofd vallen, niet waar? Uiteindelijk was dat ook duidelijk in het gesprek. Hij en ik waren in een gesprek geraakt over MCAS waarin achteraf, na het gesprek helaas, duidelijk was dat hij het over een andere aandoening, mestcelaandoening h

Mast Cell Activation Syndrome, en waarom ik dit keer mijn hele onderzoeksproces ga bloggen

Ik zie er een beetje tegen op deze post te maken maar ik doe het toch, ongeacht de reactie van de wereld. Of eigenlijk meer van mijzelf. Ik voel me al vaak zo´n aanstelster, ik heb al zoveel aandoeningen, moet ik er nog perse meer hebben ook? Blijkbaar. Mogelijk. Mogelijk is dat mijn lot. Maar in dit geval hebben sommige van mijn aandoeningen met elkaar te maken en sluit het een het ander dus niet uit. Ik ga binnenkort naar een allergoloog/internist. Er is namelijk een grote kans dat ik iets heb dat Mast Cell Activation Syndrome heet. Een probleem met mijn mestcellen dus. Het is een variant op Mastocytosis, wat in Nederland bekend is geworden onder name van mestcelziekte. Waarom denk ik dit? Laat het me uitleggen. In de afgelopen 2 jaar ben ik in een zachte vaart in het begin, maar een toennemende vaart nu allergisch geworden, of intolerant, hoe je het ook wil noemen. Het begon met lactose, toen soja, daarna werd het alle gluten, lactosevrije melk, ik ging op het fodmapdieet, en toen

Update oa MCAS

Het is vandaag exact 3 maanden geleden dat ik voor het laatst geblogd heb, en al wist ik dat het een tijd terug was, is hoe lang geleden het is, toch best schokkend. Zeker omdat het gebrek aan bloggen puur was omdat ik er echt niet toe in staat was. Niet dat ik een superlange blog zal in kunnen tikken. Mijn lichaam is er totaal nog niet mee eens. Toch wil ik wel weer even updaten al is er niet echt veel goed nieuws. Heb ik al verteld dat ik ook gediagnosticeerd ben met OCD? Nee? Dat komt later wel. Als eerste dit; er zijn zoveel dingen die mee spelen in waarom ik mij zieker voelt dat er niet 1 duidelijke oorzaak aan te wijzen is maar meerderen. Er is de POTS, die absoluut niet tegen de warmte kan. Op warme dagen is het vechten om koel te blijven en niet black out te gaan terwijl je de moeite doet om te kunnen bewegen om te drinken en electrolyten en zout binnen te krijgen. De MCAS en alle buikklachten tellen ook nog eens mee. Fibromyalgie laat dan zien, hallo ik ben er ook nog. Maar