Doorgaan naar hoofdcontent

Chronisch zieken tag

Nadat ik de tag had zien staan bij de blog van Emily, dacht ik: Oh die wil ik ook wel eens invullen, zeker omdat hij op andere blogs ook staat. Maar daarna vergat ik hem natuurlijk net zo hard weer. Tot ik hem dus nu op de blog van Just live blog zag, ingevuld door Kelly. Gelijk het bericht gesaved op Facebook en nu ben ik er eindelijk aan toe de tag in te vullen.

Tags zijn best hip in de blog wereld. Er bestaan allerlei verschillende soorten tags, maar een chronisch ziekentag bestond nog niet. Tot Leonie van Sugarframe er dus een creërde.

Welke aandoening heb je? Welke klachten heb je daardoor?

Ik heb chronische bronchitis, POTS, ME, Fibromyalgie, PDS, Vitamine D tekort, had een vitamine B12tekort maar niet meer, en ik heb mogelijk MCAS maar sowieso een hoop allergieën/intoleranties. Mentaal heb ik paniekklachten, PTSS, DISNAO, Borderline en ik ga onderzocht worden op OCD en er is ook nog een mogelijkheid van ADHD dat al jaren als een mogelijkheid in limbo hangt vanwege omstandigheden.
Ik heb door mijn aandoeningen veel verschillende soorten klachten en het kan per dag verschillen wat ik ervaar of wat opspeelt. De klachten die ik heb zijn van het aard dat ik helaas voor een groot deel bedlegerig ben en toch best afhankelijk ben van mijn hulp. In mijn vorige blog ga ik er bijvoorbeeld op in waar ik oa last van heb door de ME.

Hoe lang ben je al ziek? En hoe ging het diagnoseproces?

Eigenlijk bekant mijn hele leven dus, zeker al vanaf een jonge leeftijd. Ik was 11/12 toen ik de diagnose van Bronchitis kreeg maar ik herinner mij niets van het proces, het is mij alleen verteld dat het jaren en jaren duurde voor het echt serieus werd genomen.
Fibromyalgie was vooral sneller gelopen voor mij dan meesten, omdat een lerares, ook patiente, de klachten herkende, en mijzelf dus laten verwijzen naar een goede reumatoloog toen dus sneller ging met het doel op oog.
ME had veel vooronderzoeken, voor onder andere MS, en dergelijke maar ik begon al te vermoeden dat ik ME had dus na het uitsluiten van dingen mij door laten verwijzen naar dr. Visser. Na de onderzoeken kreeg ik naast de diagnose ME, de diagnose POTS er gratis bij omdat dat dus bij de onderzoeken ook omhoog kwam.
De psychische diagnoses kreeg ik bij de GGZ aan de hand van onderzoeken en gesprekken en eigenlijk vrij snel ook wel.

Wat vind je het moeilijkste aan het leven met een chronische ziekte?

De momenten waarop wat je wilt en wat je kan niet op 1 lijn zitten. Ik ben echt serieus, de pijn en alles is niets vergeleken met als je momenten heb waarop je mentaal de energie hebt om allerlei dingen te doen en je kan het fysiek gewoon niet. Ik vind dat verschrikkelijk. Sommige momenten is het veel makkelijker accepteren dat je beperkingen hebt, maar dit is niet zo´n moment. Vooral als je dan geplande uitstapjes bv toch weer moet laten schieten. Of je gewoon een stukje langer hand in hand wil lopen met je vriend, maar je energie laat je weten dat je toch echt in de rolstoel moet zitten. Als ik daarnaast daardoor anderen moet teleurstellen, ik vind het verschrikkelijk.

Hoe ziet een gemiddelde dag eruit?

Ik spendeer meeste tijd in bed, ik speel veel spelletjes, ik werk een dagdeel voor OZ wat fijn is want ik voel me dan nuttig, ik kijk wat shows met mijn partner. Lees, hobby, kunst, schrijf. Heb veel hulp nodig met medicatie voorbereiden, drinken bereiden, koken etc, al heb ik wanneer ik kan mee. Ik lach om mijn katten. Dat soort dingen.

Wat helpt jou op een slechte dag?

Indien mogelijk, wat extra aandacht van mijn partner, die mij ook de ruimte geeft voor mijn emoties. Proberen toch aan structuur te houden en afleiding. De katten, altijd de katten, ze maken mij blij.

Wat is de grappigste/vreemdste/domste opmerking die iemand ooit heeft gemaakt over jouw ziekte?

Dan denk ik toch nog steeds die vent van de rolstoelherkeuring die zei dat mijn POTS niet ernstig was want ik kreeg er geen hart- of herseninfarct van. Vooral omdat er zat ernstige ziektes zijn waar je geen hart- of herseninfarct krijgt.
Wat niet erg een opmerking is over specifiek een aandoening, maar iets wat mijn vriend zei tijdens de onderzoeken was enorm grappig en amusant. Dat was toen er weer niets kwam uit een bloedonderzoek.
"Voor iemand zo ziek ben je best gezond." Dat was ongeveer de opmerking. Ik weet het niet meer woord voor woord. Ik vind het nog steeds grappig.

Wat zijn jouw lichtpuntjes?

Die kunnen sowieso per dag verschillen. Maar mijn vriend en onze katten, natuur, frisse lucht, de ezel die meerdere keren per dag extreem luid balkt, wanneer ik kan schrijven, hobbyen, kunsten, etc en ik kan eigenlijk wel door gaan.

Zijn er voordelen aan jouw ziekte?

Ik weet niet of het mijn ziekten zijn of mijn persoonlijkheid of misschien beiden dus ik noem het gewoon. Ik zie de kleine mooie dingen sneller waar anderen over kijken, ik heb meer oog voor detail, en ik ben er achter gekomen dat ik ook best een hoopvol mens ben. Als je een sarcastische kant heb komt die ook graag omhoog door de effecten die een ziekte kan hebben. Ik kan geen alcohol drinken dus ik krijg ook in ieder geval geen kater.

Wat zou je andere chronische zieken mee willen geven?

Blijf praten. Communicatie is belangrijk. We communiceren sowieso te weinig op deze aardbol en soms ook echt niet goed. Wanneer je niet praat, snappen mensen ook niet wat er in je lichaam gebeurt, wordt het moeilijker op tijd je grenzen aan te geven, en als je het wel doet snappen mensen weer niet waarom en waarom op dat moment en waarom dit wel kan en dat niet etc. Praat, praat, praat, praat. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

MCAS, de volgende stap in het proces

Hier komt eindelijk de volgende blog over mijn onderzoeken naar MCAS. Vorige week had ik een afspraak in het LUMC over MCAS bij een allergoloog. Vol goede moed ging ik er heen, al wist ik eerlijk gezegd niet hoe het ging lopen. Misschien had ik achteraf literatuur mee moeten nemen over MCAS maar goed het wordt arrogant gevonden wanneer je een dokter probeert te vertellen wat wat is, meestal gaan we er van uit dat ze alles weten.  Maar als er iets is wat meest van ons chronisch zieken weten is dat medici ook gewoon mensen zijn en we kunnen er niet vanuit gaan dat dokters perse alles weten. Weet je, met al die info die ze moeten weten kunnen ze wel eens dingen door elkaar halen, en heck met zoveel info die ze moeten weten zal er heus wel wat uit hun hoofd vallen, niet waar? Uiteindelijk was dat ook duidelijk in het gesprek. Hij en ik waren in een gesprek geraakt over MCAS waarin achteraf, na het gesprek helaas, duidelijk was dat hij het over een andere aandoening, mestcelaandoening h

Mast Cell Activation Syndrome, en waarom ik dit keer mijn hele onderzoeksproces ga bloggen

Ik zie er een beetje tegen op deze post te maken maar ik doe het toch, ongeacht de reactie van de wereld. Of eigenlijk meer van mijzelf. Ik voel me al vaak zo´n aanstelster, ik heb al zoveel aandoeningen, moet ik er nog perse meer hebben ook? Blijkbaar. Mogelijk. Mogelijk is dat mijn lot. Maar in dit geval hebben sommige van mijn aandoeningen met elkaar te maken en sluit het een het ander dus niet uit. Ik ga binnenkort naar een allergoloog/internist. Er is namelijk een grote kans dat ik iets heb dat Mast Cell Activation Syndrome heet. Een probleem met mijn mestcellen dus. Het is een variant op Mastocytosis, wat in Nederland bekend is geworden onder name van mestcelziekte. Waarom denk ik dit? Laat het me uitleggen. In de afgelopen 2 jaar ben ik in een zachte vaart in het begin, maar een toennemende vaart nu allergisch geworden, of intolerant, hoe je het ook wil noemen. Het begon met lactose, toen soja, daarna werd het alle gluten, lactosevrije melk, ik ging op het fodmapdieet, en toen

Update oa MCAS

Het is vandaag exact 3 maanden geleden dat ik voor het laatst geblogd heb, en al wist ik dat het een tijd terug was, is hoe lang geleden het is, toch best schokkend. Zeker omdat het gebrek aan bloggen puur was omdat ik er echt niet toe in staat was. Niet dat ik een superlange blog zal in kunnen tikken. Mijn lichaam is er totaal nog niet mee eens. Toch wil ik wel weer even updaten al is er niet echt veel goed nieuws. Heb ik al verteld dat ik ook gediagnosticeerd ben met OCD? Nee? Dat komt later wel. Als eerste dit; er zijn zoveel dingen die mee spelen in waarom ik mij zieker voelt dat er niet 1 duidelijke oorzaak aan te wijzen is maar meerderen. Er is de POTS, die absoluut niet tegen de warmte kan. Op warme dagen is het vechten om koel te blijven en niet black out te gaan terwijl je de moeite doet om te kunnen bewegen om te drinken en electrolyten en zout binnen te krijgen. De MCAS en alle buikklachten tellen ook nog eens mee. Fibromyalgie laat dan zien, hallo ik ben er ook nog. Maar