Doorgaan naar hoofdcontent

Zero Waste chronicles: Zelf schoonmaakmiddel en wasmiddel maken

Wanneer je chronisch ziek bent is vaak alles duur. En met alles bedoel ik natuurlijk de vaste lasten. 1 van de dingen waar we vaak voor betalen waar we uiteindelijk ook nog eens last van kunnen krijgen wanneer we, zoveel velen van ons, overgevoelig zijn of snel allergieën krijgen is natuurlijk schoonmaakmiddel en ook wasmiddel. Er zitten vaak veel dingen in die irritatie kunnen opwekken. Daarnaast als je Zero Waste wil veranderen, ben je ook vooral bezig om je carbon footprint te verminderen en minder van dit soort chemicalieën aan de natuur toe te voegen (Er is een verschil tussen slecht voor de natuur chemicalieën en geen impact chemicalieën).

Gelukkig kan je heel simpel en heel goedkoop zelf wasmiddel en en schoonmaakmiddel maken, en vaak zijn 2/3 ingedrienten die we vaak al in huis hebben voldoende.

Wasmiddel

Vele die langzaam Zero Waste gaan, maken zelf hun wasmiddel of wassen met natuurlijkere dingen zoals wasnoten. Dat laatste deed ik al heel lang in eerste instantie ook, helaas ben ik er over van mening veranderd. Ik heb nog wasnoten maar zodra ze op zijn, bestel ik ze niet meer bij en ga ik permanent over naar enkel zelf wasmiddel maken.

Dit heeft niets te maken met het kwaliteit van het product hoor. Tuurlijk had het de nadeel dat je niet koud er mee kon wassen, maar mijn probleem is het effect wat de toegenomen populariteit van het product heeft. Mensen in India waar dit vandaan komt, wastte normaal met wasnoten omdat een goede, betaalbare optie was, en meeste wasmiddel te duur was. Door de populariteit in Westerse landen zijn wasnoten te duur voor arme mensen daar, waardoor ze nu aan de goedkope wasmiddel moeten en neemt het effect op de aarde dan daar weer een negatieve wending krijgt. Op die manier neemt het probleem niet af, je verplaatst het enkel maar. Dus zelf wasmiddel maken!

Wat heb je nodig? Euh een blok zeep, water, en als je wasmiddel wil maken voor witte was wat baking soda.

Rasp ong 50 gram van de zeep. kijk even in de winkel welke je neemt, de inhoud van zepen verschillen nogal, en waar de een op reageert, reageert de ander niet etc. Lees de verpakking dus. Kook ongeveer 3/3enhalf liter water. Voeg de zeep toe en roer tot het is opgelost en je kan stoppen met het koken. Voeg daarna 50 gram baking soda toe mocht je die willen gebruiken. Laat het een paar uur afkoelen, en maak je geen druk over dat het er zo dun uit ziet. Naarmate het meer afkoelt wordt het steeds dikker. Je kan ook nog etherische olie tijdens het kookproces toevoegen mocht je specifieke geuren willen gebruiken, maar het is geen must. Wanneer het afgekoeld is kan je het van de pan naar een (afgesloten) emmer, potten of wat dan ook verplaatsen. Gewoon te gebruiken zoals jouw eerst gekochte wasmiddel.

Schoonmaakmiddel





3 ingredienten heb je nodig voor dit schoonmaakmiddel, als je het beetje geduld niet meetelt. Citrus-schillen, azijn en water. Dit is een foto van mijn nieuwe batch in wording die ik heb bijgevoegd. Op de foto zie je de mandarijnschillen en azijn waar ik regelmatig meer schillen en ook azijn toevoeg.

Je doet de schillen in een goed afsluitbare pot tot hoever je het wil hebben, en voeg dan azijn toe zodat het redelijk goed onder staat (De pot ligt op zijn kant voor de foto dus de azijn zit deels onder de schillen nu). Je kan de mix 2 weken tot enkele maanden laten staan afhankelijk hoe goed je de citrusinfusie wil hebben. Als de citrus fermenteert, maakt het natuurlijke alcohol wat ook helpt met het schoonmaken. Ga natuurlijk niet te ver en vergeet de pot niet.

Wanneer het klaar is, giet je de azijn door een zeef in een spuitflacon (Ik had bv nog een oude spuitflacon van Glassex van voor mijn Zero Waste dagen). Voor sterke schoonmaakmiddel mix je het 1:1 met water, maar standaard sterkte met de mix is 1:2. Kijk wat jij denkt nodig te hebben dus. De citrusschillen die je gebruikt heb kan je daarna gewoon bij de compost voegen.

Als je de ene batch in de spuitflacon heb gedaan kan je natuurlijk al weer rustig met een nieuwe batch beginnen en zo krijg je een mooie natuurlijke cyclus waarin je nooit zonder schoonmaakmiddel zit. Sprayen en vegen met een doekje is alles wat nodig is. Soms intrekken natuurlijk een beetje, maar het maakt heel goed schoon, beter dan gewone schoonmaakmiddelen. De geur is wel even wennen, maar geur voegt niet perse wat toe aan hoe schoon het is. En als je bedenkt dat je een fles azijn voor 40cent kan halen, en je niet perse de hele fles in 1 keer gebruikt, en we de schillen van de citrusvruchten die we aten in principe toch al hadden.

Dit is een manier waarop meer Zero Waste voor mij goed te doen was. Met die batches die je maakt doe je heel lang, beiden de wasmiddel en de schoonmaakmiddel en ondanks dat ik niet veel kan/ niet altijd veel energie heb, was dit voor mij toch heel makkelijk te maken. Het scheelt bovendien ook nog eens geld en is beter voor de natuur, heerlijk toch?

Reacties

Populaire posts van deze blog

MCAS, de volgende stap in het proces

Hier komt eindelijk de volgende blog over mijn onderzoeken naar MCAS. Vorige week had ik een afspraak in het LUMC over MCAS bij een allergoloog. Vol goede moed ging ik er heen, al wist ik eerlijk gezegd niet hoe het ging lopen. Misschien had ik achteraf literatuur mee moeten nemen over MCAS maar goed het wordt arrogant gevonden wanneer je een dokter probeert te vertellen wat wat is, meestal gaan we er van uit dat ze alles weten.  Maar als er iets is wat meest van ons chronisch zieken weten is dat medici ook gewoon mensen zijn en we kunnen er niet vanuit gaan dat dokters perse alles weten. Weet je, met al die info die ze moeten weten kunnen ze wel eens dingen door elkaar halen, en heck met zoveel info die ze moeten weten zal er heus wel wat uit hun hoofd vallen, niet waar? Uiteindelijk was dat ook duidelijk in het gesprek. Hij en ik waren in een gesprek geraakt over MCAS waarin achteraf, na het gesprek helaas, duidelijk was dat hij het over een andere aandoening, mestcelaandoening h

Mast Cell Activation Syndrome, en waarom ik dit keer mijn hele onderzoeksproces ga bloggen

Ik zie er een beetje tegen op deze post te maken maar ik doe het toch, ongeacht de reactie van de wereld. Of eigenlijk meer van mijzelf. Ik voel me al vaak zo´n aanstelster, ik heb al zoveel aandoeningen, moet ik er nog perse meer hebben ook? Blijkbaar. Mogelijk. Mogelijk is dat mijn lot. Maar in dit geval hebben sommige van mijn aandoeningen met elkaar te maken en sluit het een het ander dus niet uit. Ik ga binnenkort naar een allergoloog/internist. Er is namelijk een grote kans dat ik iets heb dat Mast Cell Activation Syndrome heet. Een probleem met mijn mestcellen dus. Het is een variant op Mastocytosis, wat in Nederland bekend is geworden onder name van mestcelziekte. Waarom denk ik dit? Laat het me uitleggen. In de afgelopen 2 jaar ben ik in een zachte vaart in het begin, maar een toennemende vaart nu allergisch geworden, of intolerant, hoe je het ook wil noemen. Het begon met lactose, toen soja, daarna werd het alle gluten, lactosevrije melk, ik ging op het fodmapdieet, en toen

Update oa MCAS

Het is vandaag exact 3 maanden geleden dat ik voor het laatst geblogd heb, en al wist ik dat het een tijd terug was, is hoe lang geleden het is, toch best schokkend. Zeker omdat het gebrek aan bloggen puur was omdat ik er echt niet toe in staat was. Niet dat ik een superlange blog zal in kunnen tikken. Mijn lichaam is er totaal nog niet mee eens. Toch wil ik wel weer even updaten al is er niet echt veel goed nieuws. Heb ik al verteld dat ik ook gediagnosticeerd ben met OCD? Nee? Dat komt later wel. Als eerste dit; er zijn zoveel dingen die mee spelen in waarom ik mij zieker voelt dat er niet 1 duidelijke oorzaak aan te wijzen is maar meerderen. Er is de POTS, die absoluut niet tegen de warmte kan. Op warme dagen is het vechten om koel te blijven en niet black out te gaan terwijl je de moeite doet om te kunnen bewegen om te drinken en electrolyten en zout binnen te krijgen. De MCAS en alle buikklachten tellen ook nog eens mee. Fibromyalgie laat dan zien, hallo ik ben er ook nog. Maar