Doorgaan naar hoofdcontent

Chronisch ziek en Zero Waste

Hallo! Als eerste een goed nieuw jaar nog iedereen. Ik weet het mensen, ik ben laat, maar ik heb nog niet de energie gehad om een nieuwe blogpost te maken. Maar ik wou jullie toch graag vertellen over iets waar ik mee bezig ben dus ik gooi er wat energie achter en tik het toch in.

Al jaren ben ik begaan met de voetafdruk die ik zal achterlaten op de wereld. Iedereen die mij kent weet dat de natuur een belangrijk iets is in mijn leven en ook altijd is geweest. Al was ik vroeger niet altijd bewust van de impact die mijn acties op de natuur achterlieten. Ik wil niet claimen dat ik nu wel ten volle bewust ben hoor, maar zeker meer.

Ik ben mij erg bewust van dingen als de carbon footprint, ik ben mij bewust van klimaatverandering, ik ben mij er bewust van wanneer ik in een bos loop, dat andere mensen zich er niet bewust van zijn van waar ze zijn en zelfs daar al hun zooi op de grond mieteren. Maar het gaat om zoveel meer dan dat. Eigenlijk is elke handeling die we maken er eentje om over na te denken.

Al enige tijd, jaren waarschijnlijk ben ik mij langzaam aan steeds meer aan het verdiepen in een Zero Waste lifestyle. De mensen die deze lifestyle zijn dermate rigoreus in het aanpassen van hun gewoonten dat sommigen hun restafval kunnen passen in een normale formaat van een Mason Jar en soms is dat zelfs de afval van jaren. Iedereen die veranderingen aanbrengt zijn allemaal op hun eigen plek in het proces en maken allemaal hun eigen besluiten. De mogelijkheden zijn natuurlijk voor sommigen ook meer beperkt dan voor anderen.

Maar als je je gaat verdiepen in hoeveel we verpakken in plastic is dat eigenlijk best bizar, hoeveel lagen verpakking soms, hoeveel groter verpakkingen kunnen zijn dan nodig, ga zo maar door, is het niet raar dat er gewoon eilanden beginnen te vormen in de oceanen gemaakt puur van plastic. Zelfs de losse appels hebben vaak een toch niet recyclebaar stickertje erop. We kopen Starbucks in wegwerpkoffiemokken, we drinken dingen met rietjes wanneer het niet nodig is, we bestellen online en krijgen alles driedubbel verpakt binnen. We gooien voedsel veel te snel weg. Veel mensen recyclen niet, compastbakken hebben veel mensen ook al niet meer. Als je je bedenkt wat we weggooien is het bizar.

Nu is Zero Wasten gewoon veel moeilijker voor chronisch zieken dan voor gezonde mensen. Al lopen gezonde mensen ook tegen zat problemen aan. Je woont bv niet altijd dichtbij een winkel die je toelaat om dingen onverpakt of in bulk te kopen. Maar als chronisch zieke stapt niet iedereen makkelijk op een fiets om direct van boeren te kopen, of van een markt onverpakt te kopen. Sommigen moeten uit een rietje drinken. Anderen hebben zoveel medicijnen die veel afval ook maken. Je kan niet altijd naar buiten en moet dus wel online kopen. In sommige gevallen ben je toch wel afhankelijk van de auto en kan je die niet zo maar laten staan. 

Veranderingen zijn dus moeilijker aan te brengen maar niet altijd onmogelijk echter en dat is het goede nieuws als je ook begaan bent met de staat van de wereld en gelooft dat alle beetjes helpen. Weet je bijvoorbeeld er rietjes zijn die je niet hoef weg te gooien maar gewoon kan wassen? Ik zal er vaker op mijn blog over gaan hebben over Zero Waste en hoe ik er mee om ga als chronisch zieke. Hoe ik buiten de box moest denken maar met oplossingen kom, en op welke gebieden ik accepteer dat ik geen veranderingen kan aanbrengen. Ik zal praten over specifieke dingen, zoals het verminderen van watergebruik met kleine stapjes, over wasbaar maandverband, over De 5 R´s van Zero Waste en wat ze betekenen (Refuse, Reduce, Reuse, Recycle, Rot), welke dingen ik waar meest baat bij heb, over het maken van je eigen producten zoals wasmiddel, over wat het nu eigenlijk doet met je portemonnee. En ik ben ook open voor het beantwoorden van vragen van jullie kant mochten jullie die hebben.

Hoe zorgen we beter voor de aarde als chronisch zieken? Ik hoop dat ik jullie kan interesseren om deze reis met mij te maken. En misschien kunnen we elkaar helpen met de veranderingen die we willen maken zodat we effectief onze carbon footprint kunnen minderen. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

MCAS, de volgende stap in het proces

Hier komt eindelijk de volgende blog over mijn onderzoeken naar MCAS. Vorige week had ik een afspraak in het LUMC over MCAS bij een allergoloog. Vol goede moed ging ik er heen, al wist ik eerlijk gezegd niet hoe het ging lopen. Misschien had ik achteraf literatuur mee moeten nemen over MCAS maar goed het wordt arrogant gevonden wanneer je een dokter probeert te vertellen wat wat is, meestal gaan we er van uit dat ze alles weten.  Maar als er iets is wat meest van ons chronisch zieken weten is dat medici ook gewoon mensen zijn en we kunnen er niet vanuit gaan dat dokters perse alles weten. Weet je, met al die info die ze moeten weten kunnen ze wel eens dingen door elkaar halen, en heck met zoveel info die ze moeten weten zal er heus wel wat uit hun hoofd vallen, niet waar? Uiteindelijk was dat ook duidelijk in het gesprek. Hij en ik waren in een gesprek geraakt over MCAS waarin achteraf, na het gesprek helaas, duidelijk was dat hij het over een andere aandoening, mestcelaandoening h

Mast Cell Activation Syndrome, en waarom ik dit keer mijn hele onderzoeksproces ga bloggen

Ik zie er een beetje tegen op deze post te maken maar ik doe het toch, ongeacht de reactie van de wereld. Of eigenlijk meer van mijzelf. Ik voel me al vaak zo´n aanstelster, ik heb al zoveel aandoeningen, moet ik er nog perse meer hebben ook? Blijkbaar. Mogelijk. Mogelijk is dat mijn lot. Maar in dit geval hebben sommige van mijn aandoeningen met elkaar te maken en sluit het een het ander dus niet uit. Ik ga binnenkort naar een allergoloog/internist. Er is namelijk een grote kans dat ik iets heb dat Mast Cell Activation Syndrome heet. Een probleem met mijn mestcellen dus. Het is een variant op Mastocytosis, wat in Nederland bekend is geworden onder name van mestcelziekte. Waarom denk ik dit? Laat het me uitleggen. In de afgelopen 2 jaar ben ik in een zachte vaart in het begin, maar een toennemende vaart nu allergisch geworden, of intolerant, hoe je het ook wil noemen. Het begon met lactose, toen soja, daarna werd het alle gluten, lactosevrije melk, ik ging op het fodmapdieet, en toen

Update oa MCAS

Het is vandaag exact 3 maanden geleden dat ik voor het laatst geblogd heb, en al wist ik dat het een tijd terug was, is hoe lang geleden het is, toch best schokkend. Zeker omdat het gebrek aan bloggen puur was omdat ik er echt niet toe in staat was. Niet dat ik een superlange blog zal in kunnen tikken. Mijn lichaam is er totaal nog niet mee eens. Toch wil ik wel weer even updaten al is er niet echt veel goed nieuws. Heb ik al verteld dat ik ook gediagnosticeerd ben met OCD? Nee? Dat komt later wel. Als eerste dit; er zijn zoveel dingen die mee spelen in waarom ik mij zieker voelt dat er niet 1 duidelijke oorzaak aan te wijzen is maar meerderen. Er is de POTS, die absoluut niet tegen de warmte kan. Op warme dagen is het vechten om koel te blijven en niet black out te gaan terwijl je de moeite doet om te kunnen bewegen om te drinken en electrolyten en zout binnen te krijgen. De MCAS en alle buikklachten tellen ook nog eens mee. Fibromyalgie laat dan zien, hallo ik ben er ook nog. Maar