Doorgaan naar hoofdcontent

Wanneer je partner je verzorger word

Vorig jaar Oktober moest hij mij naar het toilet helpen. Enkele malen heeft hij mij moeten wassen. Vaak wast hij mijn haren. Hij geeft mij een arm wanneer ik niet goed kan lopen. Vangt mij op als ik bijna omkukel of bijna flauwval. Rolt mij overal met de rolstoel. Soms helpt hij met aankleden. Hij kookt vaak, doet de grote delen van het huishouden. Hij is mijn spellingsbitch wanneer ik dingen schrijf en gecheckt wil hebben. Hij helpt mij met alles waar ik zorg nodig bij heb. Hij is beiden mijn rem wanneer nodig, en ook mijn motivatie en mijn push, steuntje in de rug.

Ik heb een partner. Ik heb een verzorger. En hij is 1 persoon en heet Barend. In Augustus zijn we al weer 6 jaar bij elkaar. Deze rol heeft hij langzaam op zich moeten nemen in de laatste 5 jaar waarin het het snelst over ons heen viel sinds vorig jaar eind September. Na een korte goede periode.

Niemand waarschuwt je er voor wanneer je chronisch ziek bent wat het doet met je relatie. Hoe de balans shift en er veel dingen veranderen die je moet accepteren en waarmee je moet werken. Niemand waarschuwt je er voor dat je zo afhankelijk kan worden. En toch gebeurt het. In ieder geval met mij en sommige met mij.

Op dit moment in mijn leven ben ik eigen compleet afhankelijk van Barend. Ik kan eigenlijk zelfs niet snel ergens heen zonder hem, daar ik iemand nodig heb die de signalen kan zien en kan inspringen als er iets mis gaan. Het gaat meestal goed maar hij weet inmiddels beter dan wie dan ook wat de mogelijke oorzaken kan zijn. En soms kan ik niet goed meer uitleggen wat ik nodig heb.
Daarnaast, hallo rolstoel, ik kan niet zo maar van a naar b komen. Iets ondernemen is complex. Iets ondernemen voor mijzelf is dermate complex dat het op dit moment niet zo maar een optie is. Het heeft werk en veel denktijd nodig en wat niet, dus nee, Barend moet je maar accepteren als part van het pakketje dan vaak, wat niet echt een probleem vormt.

Soms zeggen ze dat als je echt wilt er een oplossing is voor alles, maar helaas zo werkt de wereld echt niet. En soms is de oplossing accepteren dat iets niet gaat zoals je wilt en het gewoon niet kan. Dat is iets wat ik moeilijk vind. Ik ben erg gesteld op mijn afhankelijkheid. Al zou je dat misschien niet zeggen, toch is het zo. Ik ben ook degene die het moeilijk vind ergens hulp voor te vragen omdat ik vind dat ik het zelf moet regelen maar mijn leven is nu anders. Ik mis gewoon even snel een boodschap kunnen doen, of koken elke keer wanneer ik dat wil, of dat dingen staan waar ik wil dat ze staan, of de controle over wat dan ook. Ik mis ook gewoon even alleen in de trein stappen en ergens naar toe gaan, maar het is wat het is.

In een wereld waar dingen anders zijn, waar de grenzen verlegd worden in een relatie en intimiteit word uitgedaagd door het fijn dat iemand je tiet moet optillen om er onder te wassen, en je vaak snappy en geërgerd met elkaar zijn omdat je continu op elkaars lip zit is het moeilijk soms om een sense of self te behouden en je relatie niet in rook op te zien gaan naar enkel houden van en zorgen voor.

Wij proberen het echter, wij proberen altijd dat stukje te vinden waar alles even draait om ons, of alleen zijn, en er gewoon even geen ruimte is voor ziek zijn. Het is een fragiel balans die vaak besproken moet worden en getweakt. Ruimte voor hem om te kunnen studeren voor wanneer hij September opnieuw de universiteit gaat volstouwen met zijn awesome aanwezigheid. Ruimte voor mij voor schilderen en schrijven en gewoon wat ik kan doen. Ruimte voor mij waar ik wel zijn hulp bij nodig heb, zoals spellingscheck, of wanneer ik toch kan koken maar wat hulp nodig hebt, etc.

We maken ook ruimte voor ons tijd, gaan naar buiten samen om te wandelen. Kijken onze shows wanneer we aan het dineren zijn. Spenderen tijd samen aan lezen elke avond voor het slapen gaan. Of maken tijd voor gezamenlijke schrijfsessies. We werken er door heen.

Intimiteit is moeilijker maar we proberen daar ook onze weg in te vinden. Het is moeilijk wanneer je lichaam en je huid soms te zeer doen om aangeraakt te worden, en je lichaam voelt als een verrader. Hij is er heel geduldig in maar we bouwen langzaam gewoon weer dingen op, ja in alle secties van intimiteit. Het is gewoon belangrijk, het hele pakketje. En zoals ik vorige week aangaf, we hadden even de tijd toen ik liep om hand in hand te lopen en dat was zo fijn.

Al die momenten hou ik aan vast. Wanneer wij relatie wij zijn, en niet patient en verzorger wij. Maar de realiteit is, we zijn beiden. Dat moet je accepteren als je in een situatie zit zoals de mijne. Maar in alle hectiek van het ziek zijn, neem de tijd om je partner niet alleen je verzorger te laten zijn als en wanneer je kan. Heb elkaar vooral lief. Dan kan je relatie ondanks deze wisseling in wat was, nog steeds alles aan.

Ik hou van Barend en hij houd van mij en dat boven alles, geeft kracht. En wat er ook gebeurt met ons en in ons en met het leven dat we leiden, ik heb er wel vertrouwen in dat we er uit komen. En dat in ieder geval altijd blijven proberen. Natuurlijk kan ik de toekomst niet voorspellen maar dit is wat ik weet nu en dat geeft kracht.

Reacties

Populaire posts van deze blog

MCAS, de volgende stap in het proces

Hier komt eindelijk de volgende blog over mijn onderzoeken naar MCAS. Vorige week had ik een afspraak in het LUMC over MCAS bij een allergoloog. Vol goede moed ging ik er heen, al wist ik eerlijk gezegd niet hoe het ging lopen. Misschien had ik achteraf literatuur mee moeten nemen over MCAS maar goed het wordt arrogant gevonden wanneer je een dokter probeert te vertellen wat wat is, meestal gaan we er van uit dat ze alles weten.  Maar als er iets is wat meest van ons chronisch zieken weten is dat medici ook gewoon mensen zijn en we kunnen er niet vanuit gaan dat dokters perse alles weten. Weet je, met al die info die ze moeten weten kunnen ze wel eens dingen door elkaar halen, en heck met zoveel info die ze moeten weten zal er heus wel wat uit hun hoofd vallen, niet waar? Uiteindelijk was dat ook duidelijk in het gesprek. Hij en ik waren in een gesprek geraakt over MCAS waarin achteraf, na het gesprek helaas, duidelijk was dat hij het over een andere aandoening, mestcelaandoening h

Mast Cell Activation Syndrome, en waarom ik dit keer mijn hele onderzoeksproces ga bloggen

Ik zie er een beetje tegen op deze post te maken maar ik doe het toch, ongeacht de reactie van de wereld. Of eigenlijk meer van mijzelf. Ik voel me al vaak zo´n aanstelster, ik heb al zoveel aandoeningen, moet ik er nog perse meer hebben ook? Blijkbaar. Mogelijk. Mogelijk is dat mijn lot. Maar in dit geval hebben sommige van mijn aandoeningen met elkaar te maken en sluit het een het ander dus niet uit. Ik ga binnenkort naar een allergoloog/internist. Er is namelijk een grote kans dat ik iets heb dat Mast Cell Activation Syndrome heet. Een probleem met mijn mestcellen dus. Het is een variant op Mastocytosis, wat in Nederland bekend is geworden onder name van mestcelziekte. Waarom denk ik dit? Laat het me uitleggen. In de afgelopen 2 jaar ben ik in een zachte vaart in het begin, maar een toennemende vaart nu allergisch geworden, of intolerant, hoe je het ook wil noemen. Het begon met lactose, toen soja, daarna werd het alle gluten, lactosevrije melk, ik ging op het fodmapdieet, en toen

Update oa MCAS

Het is vandaag exact 3 maanden geleden dat ik voor het laatst geblogd heb, en al wist ik dat het een tijd terug was, is hoe lang geleden het is, toch best schokkend. Zeker omdat het gebrek aan bloggen puur was omdat ik er echt niet toe in staat was. Niet dat ik een superlange blog zal in kunnen tikken. Mijn lichaam is er totaal nog niet mee eens. Toch wil ik wel weer even updaten al is er niet echt veel goed nieuws. Heb ik al verteld dat ik ook gediagnosticeerd ben met OCD? Nee? Dat komt later wel. Als eerste dit; er zijn zoveel dingen die mee spelen in waarom ik mij zieker voelt dat er niet 1 duidelijke oorzaak aan te wijzen is maar meerderen. Er is de POTS, die absoluut niet tegen de warmte kan. Op warme dagen is het vechten om koel te blijven en niet black out te gaan terwijl je de moeite doet om te kunnen bewegen om te drinken en electrolyten en zout binnen te krijgen. De MCAS en alle buikklachten tellen ook nog eens mee. Fibromyalgie laat dan zien, hallo ik ben er ook nog. Maar